Régi NDK-sok új találkozóhelye
  Belépés:
2022 január 26, szerda | 04. hét | Vanda, Paula, Timóteusz
Legyen ez a kezdőlapom ezen a portálon Személyes üzenetek Keresés home » Feltennék itt egy kérdést

Feltennék itt egy kérdést

Szerző: ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak Zsolt52 offline Privát üzenet küldése Felhasználó profilja 2021. december 20, hétfő 17:30

Katona Tibor születésnapja alkalmából – aki jó génállománya kapcsán immáron ingyen utazhat a Hatoson (EGYBEN MEGRAGADOM AZ ALKALMAT, HOGY GRATULÁLJAK EZEKNEK A GÉNEKNEK!) – megkérdezném az itteni megvénült Nagyérdeműeket, hogy ki az, aki betartotta fogadalmát és 65.-ik születésnapja alkalmából, az ingyenesség okán, a következő hónapokban leterhelte a magyar közlekedési eszközöket?

Én ab und zu tényleg felszállok ezek egyik-másikára, de eggyel sem gyakrabban, mint ami úgy egyébként életvitelemhez feltétlenül szükséges.

A múlt hónapban viszont hatalmas pálfordulás következett be léha életemben. Egy tanult barátom javaslatára lementünk az intercittyel Szombathelyre, ahonnan ő származik, és egy napot ott töltöttünk erős mászkálással, didergős, de hasznos városnézéssel, és egy kellemes tóparti ebéddel. Még egy Erdinger búzasört is ittam az ebédhez, és ez kivételes kéj volt, mert általában mindig vezetek. Aztán este meg másik InterCity-vel hazajöttünk.

Az esetnek komoly tanulsága volt számomra. Én, aki vonatot már vagy egy évtizede csak a lezárt sorompó előtt elsuhanva láttam, egy új, szebb világot fedeztem fel. A MÁV nagyszámú svájci, francia és német gyártmányú minőségi EuroCity, InterCity gyorsvonatokat szerzett be. Jelentősen villamosította hálózatát és a pályát is átépítették. Győrtől Szombathely felé helyenként 160 km/óra sebességgel mennek ezek a vonatok, minden rázkódás nélkül. A szerelvények állítólag 220 km/órára vannak gyártva, de nálunk ehhez a feltételek nincsenek meg. A WC-k használhatóak, nincsenek lezárva!!, tiszták, van víz, működik a kézszárító, tiszta a tükör… Egyes vagonokban (nem I. osztályon) az üléseknél telefon/számítógép töltésére alkalmas csatlakozások vannak. És hétköznap – mondjuk kedd, szerda, csütörtökön – alig utazik valaki rajta. Tehát a vírus szempontjából sem annyira veszélyes, mint egy átlagos napi közértben a vásárlás.

Nos, ez az utazás annyira bejött nekem/nekünk, hogy azóta minden héten elutaztunk valahova. Másodszorra a már bevett járaton Szentgotthárdra (a részletes városnéző sétáról hely hiányában nem írok, de megemlíteném, hogy nagy érdeklődéssel néztük az egykoron méltán híres Kaszagyár lepusztulását és részbeni bontását – mely elől a rendszeres Rába-túráink indultak. Az új wellness-központban, kis rábeszélés után, a fiatal és kedves pénztáros lány – mint vén trottyokat, akik még biztos nem láttak ilyet - beengedett, külön kinyitva nekünk az automata beléptető kaput. Megállapítást nyert, hogy ide is lejöhetnénk családilag pár napra, nem csak dagonyázni, de esetleg a Hármashatár körüli hegyeket is bejárni.
Visszaúton még leszálltunk Körmenden, ahol olyan 3 órát sétáltunk. Sajnos a város minden jelentős üzeme bezárt, így erős kívánnivalókat hagy maga után a külcsínye.

Következő héten elvonatoztunk Pápára. Itt Győrtől a mellékvonalon még a régi cseh gyártmányú Bzmot motorvonat üzemel, amely néhány évtizedes visszalépés az előbb említett csodákhoz képest. Pápáról viszont vagy jót, vagy jót! Már az állomásról begyalogolva a széles sétányszerű út bal oldalán, csodásan renovált, szépen megépített villaépületek sorakoztak. Ezek bevezettek egészen a rendben tartott Esterházy-kastély parkjába, illetve a barokk kastélyhoz. Itt akkor készült el a téli jégpálya. Több érdekesség mellett kiemelném a református kollégium tömbjét a két templomával, melyet remekül rendbe raktak. A kisebb templomban református múzeum van, amit csak másfél órás tárlatvezetéssel lehet látogatni. Érdeklődésünkre egyből mellénk csaptak egy múzeumi kísérőt, aki egyébként civilben pedagógus, és kettőnknek magánlátogatást szerveztek. Akit az építészet és a hazai vallástörténet egy kicsit is érdekel, annak nagy élmény az ilyen. A Főtér egy kis éttermében megdöbbentően alulárazva (mondjuk Pesti árakat ismerek jobban) remekül megebédeltem az immáron kötelező sörivás közben. A nap egyetlen negatívuma, hogy a Kékfestő Múzeum aznap zárva volt.

Ezt követő héten a Nyugatiból Esztergomba látogattunk. A vonat itt is nagyon rendben volt. A menetidő már kevésbé! A vonatállomásról besétálva a központba, a pápai élmény ellentettjébe botlottunk. Meg a házak lehullott vakolatába. Ez az út felejthető volt! Mármint felejthetetlen, a szegényes, lepusztult külső miatt. A belvárosban tatarozgatnak ugyan egy-két házat. Amelyikre meg nem telik, de már nagyon szégyellik a külsejét, annak homlokzatát műanyag vászonnal letakarják és ráfestik, hogy milyennek kellene lennie.
A Keresztény Múzeum, melynek a leggazdagabb az egyházi gyűjteménye az országban, meg a Főszékesegyházi Kincstár ismert, erre nem is szántunk időt. A Bazilikában, illetve a több mint 500 éves Bakócz kápolnában is csak röviden időztünk. Viszont a Vármúzeumot a Várhegyen – melyet eddig még nem láttunk - alaposan megnéztük. Sok szempontból csoda. De nézd meg magad! Esztergom meglátogatásának igazi oka azonban az előző szombaton, a TV-ben látott Vízeum – Duna Múzeum volt. E remek kiállítás megtekintése előtt, erőgyűjtésként, egy pizzériában megettem egy pizzát. Ezt nem a hozzá ivott sör miatt említem, hanem azért, mert én nem vagyok egy pizza evő. Olaszországban, még csak... De a magyar utángyártottat évekig tudom nélkülözni. Itt viszont a tészta könnyű volt, és a rákent kulimász magassága vetekedett a tésztáéval. Egyszóval egészehetővolt. A Vízeum a Milleneumra (1896) állt össze. És azóta csak bővült. Már nem emlékszem, hogy hány párszázezer műtárgya van. Na, nem mind kiállítva. De ami a vízzel kapcsolatos – a szódásüvegtől, a lengő hajóhídak működésén keresztül, a vízierőművekig tényleg szinte minden látható itt. Nem vagyok egy múzeum elkerülős fajta, de ha választanom kellene, akkor a 2021 évben meglátogatott múzeumaim közül ez vinné el a pálmát. Mondjuk nem tudom, mit csinálna egy vízi múzeum egy pálmával, de talán átadná valamelyik mezőgazdasági, vagy kelet-ázsiai múzeumnak.

Nos, ennyit az új hobbimról, a vasutazásról. Teszem ezt annak ellenére, hogy már évtizeddel ezelőtt 240 km/órával utaztam Kínában vonaton. Na, de az az elmaradott Keleten volt. Ahhoz nem szabad a fejlett Magyarországot viszonyítani. Nem is teszem. Mert az én viszonyítási alapom a Bp – Vác vonal, melyen a 36 km-es távot (1846 óta, a nem olyan régmúltig), 50 - 55 perc alatt tették meg a vonatok. Na, ez a magyar hagyománytisztelet! Nem pedig a minden régi értéket kidobó tajvaniak, akik a Taiwan High Speed Rail nevű - még hangzásra is utálatos - vonatukkal a Tajpej - Kaohsiung, 335 km-es távolságot 90 percre csökkentették.

Nos, hirtelen ezek jutottak eszembe Katona Tibor születésnapjáról. Egyébként meg ne bánkódj Tibor, lesz ez még rosszabb is! Illetve csak rosszabb lesz. De kívánom, hogy sokáig legyen (na, jó, tegezlek) legyél még nekünk!
  Megosztás
Tetszésindex: nincs szavazat

időben növekszik időben csökken
6 hozzászólás
.:: A főkérdésre nem tudok válaszolni,
Privát üzenet küldése Felhasználó profilja
ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak kalucsni offline - 2021. december 20. 21:16
kalucsni
mert egy pici még hiányzik a 65-höz, de ígérem, ha megérem, beszámolok.
Szerintem ha Tibi ettől a kedvcsinálótól nem lesz állandó utasa MÁV Startnak, akkor reménytelen. Viheti magával alaptopot, bedughatja feltölteni, van wifi... ezt egyébként én régóta tudom és nem azért mert vasutasnak számítok, hanem az esztergomi vonalat már így adták át és én azt gyakran használtam. Ill. használom most is, mert a 10-es út Budapest-Esztergom között kocsival gyakorlatilag járhatatlan. Aki nem ismeri, annak mondom: a forgalom erőssége vetekszik az M7-tel, viszont egybefüggő településeken vezet át, 90-nel már csak elvétve szabad haladni, van viszont sok kanyar, lejtő, emelkedő, számtalan közlekedési lámpa és szinte végig záróvonal. Szóval ha sietek és vagy parkolóhelyre nincs remény, akkor vonattal megyek Pestre. Sőt, kiadtam parancsba a gyerekeimnek - mindkettő lakáscsere előtt áll - hogy csak olyan helyen vegyenek ingatlant,ahová tömegközlekedve is eljutok.
De ettől eltekintve is javaslom, hogy számoljon le mindenki a koszos, büdös, késik, stb. vasutas előítéleteivel és töltse le a megfelelő app-ot a telefonjára, nézze meg a menetrendet és üljön bátran vonatra! Tényleg jó érzés látni, ahogy jön a kalauz, a fiatalok csak feltartják a telót, a sípoló leolvassa QR kódot és kész. Tiszta nyugat. Az csak színezi az élményt, hogy szegény klajzi közben nagy terpeszbe áll, mert a pályahibák miatt a szerelvény 60-nál is kileng és a leolvasóval lengés közben nehéz eltalálni a kódot. De humoránál van, azt mondja így tanul szörfözni.
Zsoltot kinevezem házi idegenvezetőnknek és várjuk a javaslatokat! A vízeum pl. tök jó ötlet, szerintem oda elviszem a nagyobbik unokát valamelyik nap. Vonattal.

.:: ki az, aki betartotta fogadalmát?
Privát üzenet küldése Felhasználó profilja
ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak Admin offline - 2021. december 20. 22:22
Admin
Hát igen, így járok minden fogadalommal. Mint Zsolt éppen.

Én is már hetekkel-hónapokkal korábban elterveztem, hogy 20-án már korán felkelek, bebuszozok Pestre (ingyér') és egész nap egyik villamosról a másikra szállok (ingyér'). Aztán mi van? Reggeltől délutánig a gép előtt ültem, sürgős munka esett be. Délután tudtam elmenni egy darab villanyvezetékért (egy termosztát akarok áthelyezni), de oda is autóval kellett menni, mert a bolt célszerűen nem érhető el busszal.

Ezzel együtt jó kedvcsináló Zsolt a rögtönzött intercity-s útibeszámolója, valami ilyesmit tervezek én is. Még van pár napom karácsonyig, pár erről híres városban megnézhetném az adventi vásárt. De holnapra kedd-szerdára már bejelentettek munkát, sőt már intenzíven érdeklődtek, dolgozom-e a két ünnep között.
Ez van.

Amúgy vonatoztam én is mostanában már párszor - például a 16 nyugger utazási kedvezményből már kihasználtam kettőt nyár óta. És tényleg, a gyorsvonatok ma már olyan színvonalúak, mint a 80as, 90es években NSZK-ban a vonatok. És ezt jó értelemben mondom. Kifejezetten kellemesen voltam meglepődve, én többnyire tisztasággal, modern vonatokkal, kulturált közönséggel, működő vécékkel találkoztam eddig.

A MÁV app-ot tényleg egy perc telepíteni, további pár perc belakni, utána viszont kényelmesebb azon jegyet venni mint a pénztáraknál sorba állni. Nem utolsó sorban az appban vett jegy olcsóbb is kicsivel mint a pénztári. Én aktívan használom, amikor utazom, könnyű megszokni. Fogom is, mert attól a nagy ingyenség dacára a helyjegy, IC pótjegy továbbra is pénzbe kerül.

Esetleg lehet azt is, hogy ha jövőre tél vége felétől én is elkezdek utazgatni, ide potyogtatok pár szóra érdemes úti célt.

.:: Szervusztok,
Privát üzenet küldése Felhasználó profilja
ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak RSándor offline - 2021. december 22. 13:14
RSándor
Zsolt ,
nebántsad a MÁV-t , hiszen valamikor egy Árpád nevezetü Ganz gyártmányú gyorsvonat a Budapest-Bécs közti távot azthiszem valami 3 óra alatt tett meg ! Az is iagaz , hogy nem az "Alstrom" hanem a Ganz gyár volt abban az idöben a nyerö majd mindenhol Europában .
Különben az M1-es úton régen autó versenyeket rendeztek , igaz ez azzokban az idökben volt amikor ca. 3 ezer automobil volt Magyarország területén és a Kék golyó utcából autó versenyeket rendeztek a Hüvösvölgybe . Amugy otthon jártam alkalmával , ha megtehetem szivesen veszem igénybe a BKV járatait , majd 2x is megtettem az idén .

.:: De jó nektek !!
Privát üzenet küldése Felhasználó profilja
ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak Bajusz offline - 2021. december 30. 18:35
Bajusz
mi itt a világ- azaz az ország szélén nem tudunk csak úgy felpattanni egy vonatra, ami IC főként, hanem örülünk, ha naponta két vonat megy, az is a város végéről. Bár a buszjáratok elég sűrűn vannak, de ez sem egy mennyei állapot. Így aztán, bár ingyért van de nem igen használom ki, a számomra koromnál fogva járó ingyért utazást. Bár van autóm (Fiat Panda), de őszintén, ha lehet mellőzöm.nincs hova mennem. De az is lehet, hogy lusta vagyok !!

.:: hát ha már ennek az évnek a végét is megért
Privát üzenet küldése Felhasználó profilja
ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak Bajusz offline - 2021. december 31. 11:42
Bajusz
és ha, már így van, akkor minden volt NDK-s veteránnak kívánok Boldog Új Évet.

.:: + szólalok én is.
Privát üzenet küldése Felhasználó profilja
ellenőrzött tag, adatai biztosan valósak Leipzig6871 offline - 2022. január 15. 11:53
Leipzig6871
Zsolt nagy kedvteléssel olvasommindig a soraidat. Ha szerencsém lesz március körül megjelenik a könyvem, csak baráti körben és csak akkor , ha a nyomdának lesz kapacitása. Tulajdonképen csak azért mertem beülni a gép mögé, mivel már nekem is a lemezem B" oldala forog, ami azt jelenti,hogy gyakrabban utazom vonattal és autóbusszal így jelentős anyagi megtakaritással jár. A táncparketten se dobálom a lányit csak szépen keringetem. Az általad bejárt és az írásodban emlitett környéket részben már bejártuk. Kőszegen a Jurisits vár fogott meg. Kevésbé jelentős az Ikervári vizierőmű, amely az ország első vizierőműve lett, jelenlegi igen szerény 2,8 MW teljesitményével. Jelenleg magánkézben látogatása igen macerás. Nagyon csodás a Jáki templom, ami szintén megér egy misét. Sajnos csak busszal látogatható. Errefelé van a vicces hangzású Pornóapáti, ami egy fotózást megér.Tapasztalatom alapján az ország ezen része megér két napot is a helyközi utazások okán. Kőszeg még egy történetet megér, hogy említsük, Szálassy fővezérünk utolsó napjaiban innen próbálta irányítani hazánkat. Tehát fájdalmas testvéreim: Vonatra fel!! Veszprém és Győr között jár egy vonatocska csodálatos környezetben, különösen tavasszal és kora ősszel.Veszprémben a Pléhcsárdában nagyon remek szalontüdő ehető. Zirc városa szintén megér egy fél napot, Pannonhalma " nem kell külön bemutatni. Vonatozás esetén reggeli vonattal ha megyünk 1 egész nap, de megéri.

Hozzászólásom csak ennyi, induljatok neki. Kis csapattal érdekesebb, szórakoztatóbb az utazás. Az autóbuszozást is kedvelem, mert akkor kedvemre bámészkodhatok, nem úgy mint a gk. kormánykereke mögül.

Üdv. nektek a vonatok szerelmese. A ksi vonatokat is kedvelem.

Nincs jogosultság hozzászólás írásához.